Een relatiegeschenk geven doe je zo
Relatie geschenken komen in alle soorten en maten. Maar wanneer geef je nou welk geschenk. Er zijn een aantal zaken om rekening mee te houden, in dit artikel lees je hier meer over.
Wat wil je bereiken met het geschenk?
Zorg dat er een strategie zit achter het geschenk dat je inkoopt. Het heeft weinig zin om lukraak hier en daar een keer een t-shirt met je logo erop weg te geven. Eigenlijk net zoals voor al je marketing activiteiten geldt: er moet een doel achter zitten. Dit doel mondt weer uit in een strategie. Een voorbeeld van een doel kan zijn je top of mind positie bij de huidige klanten vergroten. Zo kan je makkelijker bepalen welk geschenk past bij dit doel. En besteed je je geld goed.
Voor wie is het geschenk?
Waar gaat het geschenk naartoe is een belangrijke vraag. Ga je het geschenk heel wijdt verspreiden onder een doelgroep die heel erg uiteen loopt, dan kan je misschien het beste een pennen laten bedrukken. De meeste mensen kunnen wel een pen gebruiken. Maar geef je alleen de werknemers van een bepaalde afdeling een cadeau dan kan je niet aankomen met een pen. Dan kun je misschien beter gaan voor een lekkere fles wijn.
Belasting
Wist je tot slot dat relatiegeschenken aftrekbaar zijn? Dit maakt het vaak een stuk voordeliger, maar je kunt natuurlijk ook gaan voor een iets duurder geschenk 😉
Meer inspiratie opdoen? Neem dan even een kijkje op: www.bedrukken.nl.