Wat is een dealerportal en wat heb je eraan?
Als bedrijf wil je jouw zakelijke klanten en leveranciers steeds beter faciliteren terwijl je ook op zoek bent naar manieren om op de personeelskosten te bezuinigen. Het onderhouden van het contact met klanten, het invoeren van orders en het vastleggen van afspraken, zijn tijdrovende activiteiten waar je medewerkers veel tijd aan kwijt zijn. Dat is op zich niet erg, maar het is tijdrovend en niet kostenefficiënt om op die manier te blijven werken. Terwijl je medewerkers ook beter kunt inzetten op zaken die helpen om je business te laten groeien. Met een dealerportal kun je een hoop bedrijfsprocessen automatiseren terwijl je ook nog eens een service naar je klanten en partners verleent. In onze blog vertellen we meer over dit portaal.
Altijd bereikbaar voor klanten en partners
Je bent met een dealerportal 24 uur per dag en 7 dagen in de week bereikbaar voor jouw klanten en partners. Zakelijke partners hebben een probleem als ze een spoedorder willen plaatsen, maar na een belletje of een mailtje ontdekken dat hun account manager al naar huis is. Met het risico dat ze dan uitwijken naar een concurrent die ze nog wel kunnen bereiken of waar een dealerportal in place is. Als je een portal implementeert faciliteer je onder andere deze partners die door in te loggen zelf de inkooporder kunnen inschieten. Ze kunnen ook hun speciale condities zien en je kunt ook weergeven of het product dat ze nodig hebben op voorraad is.
Bezuinigen met een dealerportal
Je kunt ook bezuinigen als je kiest voor het implementeren van een portal. Je hebt namelijk minder personeel nodig voor het aannemen en het verwerken van orders. Omdat dit proces voor het merendeel geautomatiseerd is. Natuurlijk heb je nog altijd personeel nodig voor de momenten waarop een partner de voorkeur geeft aan persoonlijk contact, maar niet iedere order of offerte hoeft via de telefoon of de mail worden afgehandeld. Met een dealerportal kunnen partners een hoop dingen zelf regelen. Daaronder het inschieten van inkooporders, het aanvragen van offertes, het nakijken van prijzen en het downloaden van facturen.
Een dealerportal schept meer duidelijkheid
Door gebruik te maken van een dealerportal kun je ook meer duidelijkheid verschaffen. Bijvoorbeeld over de condities die een partner heeft, de inkoopprijzen, voorraden en andere belangrijke afspraken die eventueel van toepassing zijn. Veel afspraken worden vaak tijdens een meeting of telefonisch gemaakt en het is ook belangrijk om deze afspraken vast te leggen. In een systeem waar zowel jij als je partner toegang tot hebben. Zo krijg je geen ruis op de lijn en ben je als bedrijf ook transparant.
De automatische koppelingen die je kunt maken
Het zou natuurlijk fantastisch zijn als je jouw systemen kunt koppelen met die van een partner en dat is ook goed mogelijk wanneer je een dealerportal implementeert. Daar zijn wel aanvullende acties en er is meer ontwikkeling voor nodig, maar zo kun je wel door middel van een API-koppeling data uitwisselen. Het grote voordeel hieraan is dat zowel jij als je partners altijd de meest actuele informatie tot hun beschikking hebben.