
CRM is een afkorting voor Customer Relationship Management. Dat gaat over de manier waarop een organisatie de gegevens en band van klanten beheert. Het gaat dan bijvoorbeeld over het eerste klantcontact en bepaalde deals die worden gemaakt. CRM is een software systeem die je dan kan downloaden. Het is een soort waardesysteem, waarbij loyaliteit belangrijk is en dat de klant wat te besteden heeft. Hoe hoger de waarde van de klant, hoe beter jij de klant kan behandelen voor optimale resultaten. Je hebt heel veel verschillende aanbieders van deze CRM systemen, waarvan elk CRM systeem een eigen expertise en functie heeft.
De voordelen van CRM systemen
Wat is CRM en welke voordelen heeft het systeem? Een CRM systeem kan verschillende voordelen hebben. Een belangrijk voordeel is dat CRM een online systeem is. Alle gegevens van de klant staan op één plek online. Dat betekent dat je vanaf elke plek waar je data of wifi hebt, toegang hebt tot de gegevens. De informatie wordt namelijk opgeslagen in de cloud. Het is dus niet meer zo dat je alleen vanaf kantoor in het CRM systeem kan. De medewerkers zijn op deze manier ook minder plek-gebonden als ze aan het werk willen. Zo kan je met mensen over grotere afstanden werken, omdat het niet uitmaakt waar je je bevindt. Ook net voordat je een presentatie geeft kan je voor de zekerheid nog wat gegevens controleren. Een CRM systeem zorgt voornamelijk voor flexibiliteit.
Kiezen voor het juiste CRM systeem
Omdat je zoveel verschillende CRM systemen hebt, is het belangrijk dat je de juiste keuze maakt. Je kan beginnen met het lezen van reviews van verschillende systemen. Zo kom je erachter wat mensen fijn of juist vervelend aan een bepaald systeem vonden, en dus of dat systeem goed in jouw organisatie zou passen. Ook heb je op het internet verschillende CRM systemen vergelijkers, die jou kunnen helpen bij het kiezen van systeem. Je vult dan een testje in, waarin je jouw voorkeuren aangeeft. Op basis daarvan komen er een paar resultaten uit de test van welke goed bij jou en je organisatie past.