Dit zijn 5 boetes voor te hard rijden
We zijn altijd onderweg en we hebben vaak ook veel haast. Dit zorgt er nog wel eens voor dat er sneller wordt gereden dat toegestaan. Helaas kan dit resulteren in een snelheidsboete. Er zijn vijf verschillende soorten verkeersboetes voor te hard rijden. Dit heeft alles te maken met de manier waarop de overtreding wordt gemeten. Door mobiele radarapparaten, vaste radarapparaten, detector snelheidsmeters, boordsnelheidsmetingen of trajectcontroles. Ongeacht de soort meting die er is geweest, een boete ontvangen is natuurlijk altijd vervelend. Als je denkt dat er een fout is gemaakt bij het meten van je snelheid, dan kun je in beroep gaan. Dit kan onnodige kosten voorkomen.
Soorten snelheidscontroles
Bij de trajectcontrole wordt de snelheid over een bepaald traject gemeten. Aan het begin en aan het einde van dit traject, soms ook tussendoor, wordt een foto gemaakt. Aan de hand van deze foto’s wordt er een berekening gemaakt van hoe snel het voertuig ging. De radarapparaten, zijn flitspalen. Er zijn twee soorten, de flitspaal die vast langs de weg staat en de mobiele versie. De boord snelheidsmeting is wanneer de snelheid wordt gemeten vanuit een andere auto. De auto blijft op dezelfde afstand rijden en hierdoor wordt de snelheid gemeten. Als laatst is er nog de detector snelheidsmeter, waarbij de snelheid wordt gemeten aan de hand van lussen onder in het wegdek.
Snelheidsboete gekregen. En nu?
Als je een snelheidsboete hebt gekregen, moet je als eerste nagaan waar en wanneer deze is gebeurd. Vervolgens kun je ook nog kijken met welke controle de snelheid is gemeten. Als je in beroep wilt gaan, is die bij sommige controles makkelijker dan bij andere. Bij de trajectcontrole wordt het lastig, omdat dit een vaste meting is. De kans dat er bij deze meting een fout wordt gemaakt, is klein. Bij een mobiel radarapparaat, is het belangrijk dat de apparatuur goed wordt opgesteld, omdat dit anders de meting kan beïnvloeden. Controleer dit dus goed voordat je in beroep gaat.